Chvála tvarohu, aneb zatočte se zánětem prsu

31.07.2017

Vždycky jsem milovala tvaroh a dobroty z něj. Teď si své místo v mém srdci ještě pojistil, když mi pomohl vyhrát nad mastitidou. To se mi tak po celkem třech a půl letech kojení postupně dvou dětí "poštěstilo" odškrtnout si poslední políčko na seznamu nejrůznějších kojících komplikací a pořídit si zánět mléčné žlázy.

Živnou půdou zánětu bývá obvykle zatvrdlé mléko. Ale pozor, to nemusí být pravidlem, právě jako u mě! Proto mi chvíli trvalo, než jsem přišla na to, co mi je, a začala se léčit. Jako první mě z ničeho nic začalo bolet prso. Bylo ale měkké, nikde žádná zatvrdlina ani červená skvrna. Až postupně začalo bolet kojení a cítila jsem se celkově nanic, k večeru jsem se už po bytě potácela s horečkou 39 stupňů. A teprve potom se dostavily i další příznaky zánětu - červená místa v oblasti, kde prso bolelo, a ráno konečně i bouličky zadrženého mléka. Snažila jsem se i přes obrovskou bolest co nejvíce kojit, aby šlo mléko ven. A pustila se do boje. Nakonec jsem to s pomocí přírodních prostředků zvládla a z vlastní zkušenosti mohu doporučit následující postup:

  • Zatočte s horečkou. Pokud můžete, zalezte si do postele s dostatkem tekutin a vyspěte se. Horečka je projevem toho, že tělo bojuje s infekcí, je tedy dobré ji aspoň po nějakou dobu nesrážet, ale nechat tělo, ať si s vetřelci poradí vlastními silami. Pokud, jako já, odpočívat nemůžete (neměla jsem hlídání), zapojte do akce lék proti horečce. Ať už s obsahem ibuprofenu, který má současně protizánětlivé účinky (Brufen), nebo paracetamolu (Paralen).
  • Ledujte. Chlaďte prs ledem v utěrce či látkovém kapesníku, gelovými polštářky (zakoupíte běžně v lékárně, speciálně na prsa je vyrábí Medela) nebo čímkoliv z mrazáku (já třeba používala mrazící destičku do chladící tašky)...
  • Použijte aloe. Když mě schvátila zimnice a ledování tedy nebylo snesitelné, mazala jsem se gelem z aloe vera. Já mám z LR s 90% obsahem aloe, ale dají se koupit i v běžné prodejní síti. TIP - do gelu přimíchejte kapku levandulového éterického oleje, který působí proti bakteriím i proti bolesti.
  • Obložte se tvarohem. Tvaroh se ukázal jako největší pomocník. A to jsem se zpočátku jeho použití vyhýbala, protože jsem nevěděla, jak na to. Nakonec jsem koupila obyčejný tvaroh ve staniolu, uplácala z něj placičku zhruba velikosti bolestivého místa, a tu položila rovnou na kůži. Přikryla látkou (použila jsem ikeácké ubrousky pro děti), zajistila podprsenkou lambádou a nechala působit - minimum je 30 minut, ale pokud je to možné, nechte i déle. Obklady jsem aplikovala opakovaně, vždy s přestávkou, aby se kůže vyvětrala. Na noc jsem si tvaroh vložila do tenké bavlněné žínky, aby se mi při nočním kojení nerozsypal všude po posteli. I takto svou práci odvedl. Podobně může prý posloužit obklad z petržele či kostivalu, ale to jsem nezkoušela.
  • Nakapte si echinaceu. V akutní fázi jsem si kapala 4x denně 40 kapek do trošky vody, druhý den 3x denně 30 kapek a po zbytek týdne 2x denně 20 kapek. Tato bylina nastartuje obranyschopnost organismu a pomůže proti celkové slabosti.
  • Pijte. Aspoň 3 litry tekutiny, ideálně vody, minerálky nebo čaje, ale pozor, raději vynechejte kojící čaj a další prostředky zvyšující laktaci, zvlášť pokud současně bojujete s retencí.
  • Kojte. Co nejvíce, i když to bolí jako čert. Mléko může mít slanou příchuť, jak se do něj uvolňují obranné látky, ale na to si dítě brzy zvykne. I ten můj beran, který z postiženého prsu zpočátku nechtěl, si potom dal říct a kojil se jako jindy. Složením mléko pro dítě nijak závadné není. Nevadí prý ani malé množství krve. Pozor jen, pokud by se spolu s mlékem začal uvolňovat i hnis, ale to se stává až v pokročilejších fázích.
  • Rozežeňte retenci. Pokud se vám v prsu zadržuje mléko, musíte ho dostat ven. Ideální je už zmíněné kojení, dále pomůžou masáže prsu (nahřejte ho ve sprše nebo teplou látkou a jemně masírujte krouživě, ve směru od bradavky) a pokud dítě kojení odmítá, tak bude nutné odstříkávání či odsávání mléka.
  • Dopřejte si klid. Nezbytný je také klidový režim, nestresovat se a nepřepínat.
  • Navštivte lékaře. Jestliže se navzdory veškeré snaze váš stav po několika dnech nezlepší, když se dokonce zhoršuje či zánět zasáhne obě prsa, všeho nechte a běžte k lékaři. Tady už bude odborné vyšetření a nasazení antibiotik zřejmě nutné.

Článek je popisem jednoho osobního boje s nemocí, rozhodně to není žádné lékařské doporučení. Pokud se vám však tato nemilá věc přihodí, je dobré vědět, co dělat, a začít s léčbou co nejdříve, ještě než se zánět pořádně rozjede. Já jsem rady a tipy sháněla roztříštěné po různých článcích a diskusích, proto jsem je sepsala, aby byly pěkně pohromadě, kdyby je někdo další potřeboval.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky